onsdag 15 september 2010

Det är alldeles lugnt och alldeles tyst...

Ikväll är en sån kväll jag tror att jag kommer sakna. Jag vet att jag inte kommer sakna de där kvällarna när jag bara stressar, måste ut med hunden, måste laga mat till matlådan, måste fixa frukostmackan, måste tvätta, måste dammsuga för drivorna med grus börjar bli för höga att kliva över, måste bära in ved och det är en meter uppblåst snö framför dörren, måste elda för att huset håller 16 grader, måsten måsten måsten....
Men så finns det kvällar som den här, när vedspisen knäpper lite, det är varmt och ombonat, luktar rent i hela huset, ljusen är tända, det regnar så att det smattrar mot taket. Joppe ligger hoprullad som en liten varm och mjuk kringla och är sådär fin så att det gör alldeles ont i hjärtat. Och det är alldeles tyst, alldeles lugnt och det finns inte ett måste. Då är livet som finast på Sjölid.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar